zavrieť článok

7. Uľahčenie nákupu

V tomto kroku sa zamyslíme nad tým, ako zákazníkom môžete spríjemniť nákup. Nebudeme ale hovoriť o prehľadnosti webu, o službách ako sú newslettery a podobne, ale zameriame sa skôr na praktické riešenia, ktoré ponúkajú zákazníkovi väčší komfort pri objednávke.

Bankové účty viacerých inštitúcií

V prípade, že predávate tovar, ktorý máte na sklade a je to typ sortimentu, ktorý zákazník potrebuje "hneď" - spravidla ide o akúkoľvek elektroniku (bielu aj čiernu) - je dobré mu urýchliť nákup akýmkoľvek spôsobom. Naopak ak predávate zberateľský či modelársky/hobby tovar, zrejme tento bod príliš riešiť nepotrebujete.

V každom prípade existujú zákazníci, ktorí nemajú radi dobierku a radšej platia prevodom. Vo väčšine eshopov je však tovar expedovaný až po pripísaní platby na účet - čo trvá väčšinou jeden až dva dni.

Vyjdite zákazníkovi v ústrety tak, že mu ponúknete platbu na účet u rôznych bánk. Spravidla stačí pokryť tých niekoľko najvyužívanejších - Tatrabanka, Slovenská sporiteľňa, VÚB... Zvýšite tak šancu, že zákazník bude mať účet u niektorej z týchto bánk a jeho prevod bude pripísaný na váš účet prakticky okamžite.

Online platby

Svet ide dopredu a už ani Slovenská republika nie je natoľko "zaostalá" a nasleduje trendy západného sveta. Ponúknite zákazníkom možnosť zaplatiť nákup online. Použiť môžete niekoľko možností - klasická platba online, ktorá zákazníka z nákupného košíka presmeruje na prihlásenie do svojej banky a potom mu naservíruje príkaz k úhrade.

Ďalšou možnosťou je ponúknuť klasickú platbu kreditnou kartou. Zákazník vyplní niekoľko údajov z karty a platba je už na ceste. Táto forma nákupu je u nás zatiaľ v začiatkoch, ale prečo neukázať ostatným (konkurencii i zákazníkom), že idete s dobou. 

Viac volieb dopravy a platby

Ponúknite zákazníkom viac možností doručenia tovaru. Ľudia sú rôzni, niekomu vyhovuje kuriér priamo domov, niekomu zas prepravná spoločnosť, ktorej vodič sa ozve, až k vám pôjde, niekto si zas rád zájde na poštu "až bude mať čas", časť zákazníkov zas preferuje osobný odber (či už na vašej predajni, alebo na inom výdajnom mieste).

Avšak je vhodné ponúknuť viac možností. Túto ponuku má skvele zvládnutú napr. obchod Alza.sk.

Rychly chat na webe

Tento prvok začína byť v poslednej dobe veľmi moderný. Jeho využitie je diskutabilné, ľudia k tejto forme komunikácie s eshopom zatiaľ nezískali veľkú dôveru, avšak ak to chcete vyskúšať, základom úspechu je, aby vždy, keď sa chat hlási ako "online", aby tam skutočne sedel človek, ktorý je schopný rýchlo reagovať a odpovedať.

Výhodou tohto chatu je, že je možné nastaviť automatické "rozprávania k návštevníkovi" bez účasti operátora. Proste si nadefinujete, za ako dlho čo zákazník príde na web, sa má systém na niečo opýtať, a ak sa návštevník "chytí", preberá komunikáciu operátor. Jeden z najpopulárnejších chat klientov je služba Zopim.

Ak predávate vo viacerých krajinách

V prípade, že predávate tovar do viacerých krajín, alebo to máte v pláne, je pre dôveryhodnosť tamojších zákazníkov veľmi podstatné vyjsť im v ústrety. Táto téma je podrobnejšie rozpísané v bode o dôveryhodnosti eshopu, ale dotkneme sa ho aj tu.

Pre každú jazykovú mutáciu, respektíve krajinu, kde chcete predávať, zaistite toto:

Bankový účet v príslušnej krajine - nenúťte zákazníkov platiť drahé zahraničné prevody a neutrácajte zbytočne za prevod z cudzej meny. Ak obchodujete v ČR a na Slovensku, dobrou voľbou môže byť FIO banka - za jednu cenu ponúka český účet v CZK a slovenský účet v EUR.

Telefónne číslo v príslušnej krajine - keď sa chce zákazník na niečo spýtať po telefóne, nenúťte ho volať do zahraničia. Zrejme to neurobí a vy prídete o objednávku. Kúpte si telefónne číslo v každej krajine, kde predávate. Väčšinou to dá riešiť kúpou karty s kreditom.

Kontaktná osoba v každej krajine - toto už nie je celkom jednoduché, ale ak to s úspechom v inej krajine myslíte vážne, budete potrebovať niekoho, kto bude za vás konať (ak neovládate tamojší jazyk sami). V krajinách ako Poľsko, Nemecko, Rakúsko a v ďalších sa bez kontaktnej osoby nezaobídete.

Zákazníci sa radi pýtajú na stav objednávky, požadujú upresňujúce informácie o tovare, reklamujú, jednoducho komunikujú. A je potrebné im ponúknuť niekoho, na koho sa môžu obrátiť.

Ďalšou výhodou je, že tento istý človek Vám môže pomáhať s marketingom - ak vie jazyk, tak zrejme bude poznať aj pomery v danej krajine, tamojšie zvyklosti, komunitu atď..

A je to všetko potrebné?

Áno aj nie. Zrejme sa bez všetkého vyššie zmieneného zaobídete. Áno, niečo aj ušetríte. Ale na druhú stranu, pripravíte sa zrejme o časť objednávok. Ak to myslíte s internetovým predajom vážne, snažte sa ponúknuť zákazníkom všetky možnosti a komfort, ktorý vás len napadne.

  • Vychádzajte zákazníkom v ústrety,
  • Ponúknite im dostatok možností, ako za tovar zaplatiť,
  • Nespoliehajte sa na to, že si návštevníci vášho webu potrebné informácie vždy nájdu. Síce áno, ale prečo im ich zbytočne skrývať,
  • Myslite na to, že žijeme v modernej dobe, tak sa snažte nezaspať.

Autorom článku je

Jan Kvasnička Jan Kvasnička User Experience dizajnér
www.kvasnickajan.cz

Informujte svojich priateľov:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

Nevypĺňajte toto pole:
 

Diskusia

  • Lili napísal:
    28.1.16 09:50
    Ja považujem automatické prihováranie sa cez chat zákazníkom, už za formu obtažovania, ako keď prídete do obchodu a predavačka Vás ani nenechá si vklude popozerať ale vkuse Vam stoji za chrbtom. Chat ano ale automaticke prihovaranie nie. Odpovedať

    • Maťa napísal:
      23.12.16 01:30
      Presne :D človek ide nakúpiť cez internet s tým že bude mať pokoj a nemá :D ešte aj tam ho otravujú "predavačky" :) Odpovedať

 

Pridať komentár

 
Vaše meno
Nevypĺňajte toto pole:
Email
Správa
Vložením správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov

Loader

 
Sprievodca úspešného eshopára