zavrieť článok

5. Technické riešenie eshopu

Voľba technického riešenia, na ktorom Váš obchod bude fungovať, by nemala byť podceňovaná. Na tomto kroku do značnej miery záleží, ako dobre bude váš budúci obchod fungovať a aké budete mať s rozvojom obchodu v priebehu času ďalšie výdavky. Začať nie je až tak zložité - je potrebné odpovedať si na jednu zásadnú otázku.

Budete chcieť riešenia na mieru, open source (voľne šíriteľné programy), alebo si prenajmete už hotovené riešenie?

Eshop na mieru

Riešenie na mieru je bezpochyby dobrá vec. Systém vie presne to, čo od neho očakávam, obsahuje funkcie, ktoré často využívam, neobsahuje naopak to, čo nepotrebujem alebo to nevyužívam často ... Nevýhodou je však najmä to, že eshopové riešenie na mieru vyjde na pomerne dosť peňazí.

Jasné, môžete si nechať "zlepiť" riešenie od študenta za pár stoviek EUR, ale nepočítajte s veľkou podporou, s inováciami, alebo nebodaj s aktualizáciou systému na novšie verzie. Nehovorím už vôbec o tom, že dlhodobejšia spolupráca s podobným partnerom je veľmi neistá.

Kvalitné eshopové riešenie od profesionálnej firmy vás väčšinou nevyjdú na menej, než 4000 EUR (plus každoročné "udržiavacie" poplatky). A zvlášť v rozjazde podnikania nájdeme mnoho miest, kde môžeme 4000 EUR investovať efektívnejšie. Preto rada do začiatku znie - vykašlite sa na drahé riešenia a siahnite po niečom funkčnom, jednoduchom a lacnejšom.

Klady a zápory

+ Môžete si vytvoriť eshop presne podľa vašich predstáv,

+ Máte k dispozícii profesionálnu podporu.

- Je tu veľké riziko zlého výberu dodávateľa (nefunkčný web, dodávateľ skrachuje, problémy pri realizácii, atď),

- Budete musieť na príprave eshopu stráviť veľa času,

- Vysoká obstarávacia cena 

Open source riešenia

"Open source" riešenia sú také, ktoré sú voľne šíriteľné a často umožňujú zasahovať užívateľovi do zdrojového kódu a upravovať si ho podľa svojho uváženia.

Na trhu je relatívne veľká kopa open source e-shopových riešení, ale väčšinou sa jedná o programy pochádzajúcich z anglicky hovoriacich krajín, čo znamená, že málokedy sú prispôsobené slovenskému jazyku a slovenským podmienkam (chýba napríklad podpora platobných a dopravných metód, napojenie na účtovníctvo atď).

Výhoda open source riešenia je v jeho nulovej obstarávacej cene a v tom, že máte celý e-shop pod vlastnou kontrolou. Môžete si, ak to viete, všetko upravovať a prispôsobovať podľa vašich požiadaviek. Nevýhoda ide ruka v ruke s jeho výhodami - máloktorý z prevádzkovateľov má zručnosti (alebo čas) sa o toto starať sám. Programovanie, kódovanie, grafika, zabezpečenie webhostingu (prenájom priestoru na serveri) a technickej podpory si budete musieť zabezpečiť sám, alebo si na to niekoho budete musieť najať. Tu sa potom už dostávame k tomu, že pôvodná lákavá nulová cena narastie do oveľa vyšších rozmerov.

Klady a zápory

+ Nulová obstarávacia cena.

- Dodatočné finančné náklady (poplatky za webhosting, programátora, grafika atď),

- Nebudete mať k dispozícii nikoho, komu môžete ohľadom spravovania zavolať. Budete si musieť vždy na túto prácu niekoho najímať, alebo si robiť úpravy sám.

- Chýbajúca alebo nedostatočná podpora platobných systémov, dopravných metód a účtovníctva.

Prenájom eshopu

Do štartu podnikania ide zrejme o najvhodnejšiu variantu. Systém síce nemusí byť prispôsobený presne pre všetky vaše individuálne potreby, ale keď si vyberiete vhodnú varantu, bude vedieť všetko, čo je pre základnú prevádzku eshopu potrebné. Navyše za slušné peniaze. Ďalšia výhoda je v tom, že drvivá väčšina firiem, ktorá ponúka prenájom e-shopu, má svoju vlastnú technickú podporu, grafiky a programátorov, ktorí vám môžu pomôcť či e-shop rozšíriť o funkcie, ktoré potrebujete.

Avšak, hotových eshopových riešení je u nás ako maku, preto sa poďme pozrieť na to, podľa čoho je dobré vyberať si.

Klady a zápory

+ Eshop môžete prevádzkovať okamžite,

+ Nízke obstarávacie a prevádzkové náklady (ceny sa môžu pohybovať už od 0 EUR za mesiac),

+ Predpripravené veľké množstvo rozšírení eshopu,

+ Väčšinou je systém "odladený" svojimi užívateľmi,

+ Máte k dispozícii technickú aj zákaznícku podporu, kde vám v prípade problému poradia a pomôžu.

- Máte menšie možnosti individuálnych úprav (tu sa vždy radšej u dodávateľa informujte, väčšina firiem rada doprogramuje funkcie, ktoré ich zákazníci požadujú).

Podľa čoho vyberať

Cena základného riešenia

Ako prvý a asi najjednoduchší parameter je cena riešenia. Cena môže začínať od 0 EUR mesačne, a môže sa šplhať do niekoľko desiatok EUR. Odporúčam držať sa zlatej strednej cesty. Pomerne dobré riešenie vás nemusí vyjsť na viac ako 30 - 60 EUR mesačne.

Základné funkcie

Dbajte na to, aby vaše riešenie vedelo spravovať najmä tieto základné funkcie. Správa kategórií a produktov, správa a nastavenie parametrov u produktov, fotky, správa zákazníkov a objednávok, automatické posielanie emailov zákazníkom, možnosť konfigurácie takýchto emailov, štatistiky návštevnosti (ideálne možnosť prepojenia Google Analytics), prepojenie so systémami prepravcov, prepojenie s účtovným systémom ...

Toto sú funkcie, ktoré je dobré, keď váš zvolený systém vie už vo svojej základnej verzii. Jednoducho preto, že s týmito funkciami vydržíte fungovať relatívne dlho.

Na čo si dať pozor?

Pozor, sú však veci, ktoré môžu ovplyvniť cenu, a to dosť zásadne. Asi najčastejší problém je s importom dát do systému. Chcete ponúknuť dajme tomu 5000 produktov, ktoré máte v databáze vášho dodávateľa. Lenže váš dodávateľ funguje na nejakom prehistorickom systému, ktorý nevie jednoduchý export a import na báze XML formáte (ide o najbežnejší formát pre prenos databázových dát). Nedaj bože, aby dodávateľov bolo viac a všetci mali dáta v rôznych formátoch.

Občas sa tomu ale nevyhneme a je potreba na mieru naprogramovať akýsi "dátový mostík" - teda miesto, kde sa podľa určitého kľúča dáta zjednotí a potom postupujú ďalej do vášho systému.

Nie je to určite neriešiteľné, zatiaľ u všetkých eshopov, ktoré som s týmto problémom videl, to vyriešiť šlo. Avšak je potrebné počítať s dodatočnou investíciou alebo si tam produkty vložiť ručne, ale to neodporúčam :-)

Ďalšie náklady a extra práca

Ďalej sa vášho potenciálneho dodávateľa pýtajte na to, koľko stoja ďalšie funkcie, ak ich budete chcieť prikupovať. Koľko je hodinová sadzba programátora? Je vo vývoji nová verzia eshopového riešenie? Bude niečo stáť na ňu prejsť?

Pýtajte sa, pýtajte sa, pýtajte sa ...

Pozrite sa na web poskytovateľa riešení a obtelefonujte niekoľko referenčných projektov/eshopov. Spýtajte sa ich majiteľov či prevádzkovateľov, ako sa im so systémom pracuje? Ako sú spokojní s reakčnou dobou, keď potrebujú niečo vyriešiť s administrátormi? Reagujú pružne? Je systém dostatočne intuitívny, aby ho nevedeli ovládať len programátory?

Aké riešenie teda vybrať?

  • Premyslite si, koľko chcete do tvorby eshopu investovať,
  • Žiadajte možnosť si jednotlivé riešenia vyskúšať,
  • Pýtajte sa dodávateľa hlavne na to, akým spôsobom dokáže napojiť import vášho tovaru. Eshopové riešenia sa v mnohých ohľadoch líšia len málo, ale importy a exporty dát môžu s cenou značne zahýbať!
  • Obvolajte niekoľko zákazníkov firmy, ktorú si chcete zvoliť. Pýtajte sa jednak na funkčnosť riešenia a potom najmä na ochotu firmy riešiť individuálne nastavenie alebo problémy.

Autorom článku je

Jakub Tesárek Jakub Tesárek PHP programátor
www.jakubtesarek.cz

Informujte svojich priateľov:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

 

Diskusia

Podeľte sa o svoje skúsenosti a názory.

 

Pridať komentár

 
Vaše meno *
Nevypĺňajte toto pole:
Email *
Správa *

Loader

 
Sprievodca úspešného eshopára
 

Je škoda nechať si tieto informácie pre seba...
Dajte o nás vedieť svojim známym