zavrieť článok

9. Ako zostaviť dobrý eshop

Rada majiteľov eshopu by si priala, aby práve ten ich bol "najkrajší". Krása je pritom veľmi subjektívne meradlo, pre ktoré sa ťažko nachádza všeobecne platný štandard. V prípade eshopu je navyše funkčnosť a takzvaná použiteľnosť oveľa dôležitejšia, než prvotný estetický dojem. V tomto článku sa pokúsime zhrnúť tie najdôležitejšie princípy, ktoré by ste si mali pri funkčnom a dizajnovom návrhu eshopu postrážiť.

Stavba stránok

Každý dobrý eshop by mal zákazníkovi umožniť príjemný nákup tovaru bez akýchkoľvek prekážok alebo nutnosti sa nad niečím hlbšie zamýšľať. Kým pri nákupe v kamennej predajni odrádza zákazníka od opustenia nevzhľadnej alebo neprehľadnej predajne čas, ktorý bude musieť vynaložiť na cestu do konkurenčného obchodu, v internetovom prostredí je zmena obchodníka otázkou niekoľkých málo kliknutí a doslova pár sekúnd.

Váš eshop by preto mal byť najmä prehľadný a úplne zrozumiteľný. Pred vlastným grafickým návrhom by mal vzniknúť návrh informačnej architektúry webu - teda aké stránky a v akej štruktúre na eshopu budú. Môžu to byť rôzne kategórie a podkategórie tovaru, detaily produktov, nákupné poradne, stránky s informáciami o vás, alebo stránky blogu venujúceho sa danému sortimentu a odbore. Dobre navrhnutá štruktúra pomôže návštevníkom v orientácii na webe a je tiež základom pre výkonnostný marketing (napr. SEO, PPC kampane či emailing).

Detail produktu

Pri návrhu svojho obchodu nechajte grafiky začať pracovať nie od titulnej stránky, ale od detailu produktu. Ten je totiž z celého webu to najdôležitejšie, na ňom sa zákazník rozhoduje, či tovar nakúpi alebo nie. Dominantnými prvkami stránky v detaile produktu by mali byť:

  • Názov produktu,
  • Cena,
  • Dostupnosť, najlepšie s odhadovaným dátumom dodania,
  • Kľúčové vlastnosti, prednosti, parametre produktu,
  • Obrázok produktu.

Obrázok produktu by mal byť dostatočne veľký (trendom súčasnosti sú skutočne veľké obrázky dominujúci stránke) a v dobrom rozlíšení, ideálne dostupný v niekoľkých rôznych uhloch pohľadu, vrátane kompletného príslušenstva dodávaného s produktom (napríklad u mobilných telefónov, kde je súčasťou balenia tiež batéria alebo nabíjačka).

Majte na pamäti, že zákazník si nemusí vybrať určitý kus "na prvý pohľad" - mal by mať možnosť rýchlo a bez nutnosti dlhého hľadania prejsť k alternatívam - napríklad skrze prehľadnú a zrozumiteľnú navigáciu (tu vám pomôže tiež analýza kľúčových slov - pochopenie, ako ľudia rôzne typy sortimentu nazývajú).

Výpis produktov

Veľmi dôležité sú tiež výpisy produktov - správanie zákazníkov v nich pripomína chodenie medzi regálmi v kamennej predajni. Nároky na výpis sa u rôznych typov eshopov v rôznych segmentoch líšia, všeobecne je ale dôležité umožniť zákazníkovi pohodlne si prehliadať presne tie produkty, o ktoré má v danej chvíli záujem. Na výpise by nemali chýbať:

  • Filtrácia produktov podľa parametrov, ktoré sú pre zákazníkov pri výbere dôležité (odhaliť vám ich pomôže opäť napríklad analýza kľúčových slov alebo kvalitatívny prieskum medzi cieľovou skupinou),
  • Zoradenie produktov (napr. podľa ceny, výrobcu, alebo názvu),
  • Obmedzenie výpisu produktov podľa ceny od / do,
  • Obmedzenie výpisu iba na produkty, ktoré sú skladom,
  • Dostatočne veľké, vypovedajúce obrázky produktov a ich názvy,
  • Ceny produktov, ak sú pri výbere dôležité (výnimkou môže byť veľmi drahý, luxusný tovar),
  • Dostupnosť produktov.

Nezabudnite každý výpis produktov výrazne pomenovať aj textom (napríklad nadpisom). Návštevník nemusí na určitý výpis dôjsť iba skrze navigáciu z titulnej stránky eshopu, môže na neho vstúpiť priamo z vyhľadávača alebo odkazu napr. v emailovej kampani.

Kde je to vhodné, popíšte niekoľkými vetami sortiment, ktorý ponúkate a jeho prednosti. Ak viete, že vaši zákazníci tápu pri výbere, napovedzte im stručne, podľa akých kritérií si v ponuke vybrať, alebo odkážte na vysvetľujúci článok na vašom webe. Vyhnite sa však tzv "SEO textom" - blokom textu bez vypovedacej hodnoty existujúcim iba ako priestor pre omieľanie kľúčových slov. V SEO si nijako zásadne nepomôžete, naopak môžete stránku urobiť neprehľadnú a zákazníka od prezerania odradiť.

Nákupný košík

Názory na optimálne spracovanie nákupného košíka sa rôznia - záleží opäť na šírke a povahe vašej ponuky. Za všetkých okolností ale platí, že nákupný košík by mal byť čo možno najjednoduchší. Odolajte túžbe na poslednú chvíľu pred uzavretím nákupu zdôrazniť všetky svoje zľavy a akčné ponuky. Dôležité je predovšetkým to, aby zákazník dokončil objednávku - čím viac ho budete rušiť informáciami, ktoré s nákupom nesúvisia, tým skôr nákup nedokončí.

Pokiaľ je to možné, umožnite zákazníkom nákup bez registrácie. Nie každý má v danú chvíľu čas a chuť vyplňovať registračný formulár - rad zákazníkov ho nebude chcieť vyplniť nikdy, pretože sa obávajú emailového spamu, bezpečie svojich osobných údajov alebo skrátka chcú byť s nákupom čo najrýchlejšie hotoví. Nakupujeme síce radi, ale samotný "akt útraty peňazí" nie je príjemný nikomu. Vnímajte košík podobne ako nákup v kamennom obchode - nemáme radi rady ani dotieravé pokladničky presviedčajúce nás na zriadenie klubovej kartičky.

Titulná stránka webu

Mohlo by sa zdať, že titulná stránka webu je tá najdôležitejšia. V prípade eshopov je však ekonomická sila na produktových stránkach, titulná stránka slúži len ako rázcestník. Nie nadarmo sa v odbore webdizajnu hovorí, že hlavným cieľom titulnej stránky je, aby z nej ľudia rýchlo odišli hlbšie do webu.

Titulnú stránku môžete chápať ako ukazovateľ na rázcestí, alebo ako uvítací plagát pred vstupom do podniku. Mala by jasne oznamovať, o aký eshop sa jedná a čo predávate. Mali by z nej sálať vaše prednosti a konkurenčné výhody - to, čím je váš eshop zaujímavý. Môžete na nej vyzdvihnúť to aktuálne najzaujímavejšie z vašej ponuky - nový tovar, produkty za výhodnú cenu alebo zľavy na službách ako je doprava.

Čo je to responzivny dizajn?

Často skloňovaným výrazom je v posledných rokoch "responzivný dizajn". Vychádza z potreby zobrazovať funkčne a konzistentne ten istý web užívateľom rôznych zariadení - klasických počítačov, notebookov, ultrabookov, smart telefónov či tabletov. Nadobúda silne na význame spolu s tým, ako v SR rastie počet užívateľov mobilných zariadení a dostupnosť rýchleho mobilného internetu.

Mať dobre urobený responzivný eshop zjednodušene znamená, že ľudia používajúci akokoľvek veľké alebo tvarované zariadenie schopné prehliadať weby u vás budú schopní bez problémov nakúpiť. Dizajn webu sa pružne prispôsobí ich obrazovke a systému. S prispôsobením pre mobilné zariadenia môžu súvisieť aj rôzne technické zmeny na eshope tak, aby bolo možné ho pohodlne ovládať nielen myšou, ale aj dotykovým displejom.

Tienistou stránkou responzivního dizajnu je cena - jeho spracovanie vyžaduje znalosti, technický um aj skúsenosti, ktorých sa zatiaľ bohužiaľ rade dizajnérov nedostáva. Spracovanie eshopu do responzivnej verzie môže byť pomerne náročná investícia. Aby ste zistili, či je pre vás nevyhnutný alebo vhodný v blízkej budúcnosti, poraďte sa s marketingovým odborníkom. Bude veľa záležať na vašom sortimente aj vašej cieľovej skupine. Kým chladničky si cez smart telefón príliš nekupujeme, vstupenky na kultúrne akcie či drobnú elektroniku už kupejeme cez smart telefóny oveľa častejšie.

Žiadny dizajn dokonalý z neba nespadol

Len máloktorý dizajnér vám "trafí" bezchybný dizajn eshopu na prvýkrát. V praxi sa úspešné eshopy venujú neustálemu drobnému ladeniu a rozvoju. Skúšajú sa rôzne varianty stránok - od zmien drobností ako je štýl a veľkosť písma, cez akčné tlačidlá a obrázky až po kompozíciu a farebnú schému celého webu.

Do ladenia webu by ste sa nemali púšťať sami bez predchádzajúcej dôkladnej úvahy. Existuje celý rad pomocníkov, ktorí vám pre rozhodovanie dajú argumenty pre a proti zmenám. V prvom rade využite dáta z webovej analytiky - napr z Google Analytics. Cenná môže byť spolupráca s tzv. User Experience dizajnérmi - ľuďmi, ktorí sa zaoberajú používateľskými skúsenosťami, ktoré návštevníci majú z používania vášho webu. Odhalia možno slabé miesta eshopu a navrhnú vám alternatívne možnosti dizajnu. Tie sa spravidla následne testujú, buď v experimentálnom prostredí s vybranou skupinou, alebo priamo v ostrej prevádzke webu (rôznym návštevníkom sa zobrazia rôzne varianty dizajnu a vyhodnocuje sa, ktorá prinesie viac peňazí).

Ako to teda pojať?

  • Hlavne zodpovedne! Pri tvorbe grafiky či návrhu webu sa snažte premýšľať ako zákazník,
  • Opýtajte sa sami seba "je táto funkcia naozaj potrebná?",
  • Všetko, čo nie je bezpodmienečne nutné, dajte preč. Napríklad nie ste si istí, že budete často písať novinky? Nedávajte ich tam!,
  • U formulárov na webe vyžadujte len tie položky, ktoré nutne potrebujete. Vyvarujte sa povinných informácií typu "muž / žena", "názov firmy", a tak ďalej,
  • Konzultujte návrh webu s odborníkom.

Autorom článku je

Jan Kvasnička Jan Kvasnička User Experience dizajnér
www.kvasnickajan.cz

Informujte svojich priateľov:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

 

Diskusia

Podeľte sa o svoje skúsenosti a názory.

 

Pridať komentár

 
Vaše meno *
Nevypĺňajte toto pole:
Email *
Správa *

Loader

 
Sprievodca úspešného eshopára
 

Je škoda nechať si tieto informácie pre seba...
Dajte o nás vedieť svojim známym